A ZUGLÓI VASÚTÁLLOMÁS JÖVŐRE MEGÚJULHAT: Legalábbis a MÁV elnök-vezérigazgatója szerint
2019. január 04. írta: Cseri Pali

A ZUGLÓI VASÚTÁLLOMÁS JÖVŐRE MEGÚJULHAT: Legalábbis a MÁV elnök-vezérigazgatója szerint

igi.jpg

Zugló állomás jövőre megújulhat, de Kőbánya-Kispestre még nagyjából öt évet kell várni Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató szerint. Interjú.

Miért vállalta a kihívásoktól nem mentes MÁV-vezérigazgatói széket?

Homolya Róbert: Csaknem 8 éve dolgozom kormányzati oldalon a fejlesztés- és közlekedéspolitikában, legutoljára közlekedéspolitikáért felelős államtitkárként, így a területtel korábban már foglalkoztam. A közlekedésen belül a közösségi közlekedés és a vasút az egyik leginkább kihívásokkal teli ágazat, én pedig nem ugrom el ezek elől.

Mik a legnagyobb kihívások?

H R.: Egyrészt, hogy a menetrendszerű, biztonságos működést ellássa.

Mit gondol az IC+ programról, tervezi-e annak folytatását vagy leállítását?

H R.: Arról nincs vita, hogy kellenek a MÁV-Startnak új intercitykocsik. Én azt gondolom, hogy a kocsi jó, a szükséges uniós szabványokkal és engedélyekkel rendelkezik, de tény, hogy az ütemtervben a MÁV-Start azt vállalta, hogy 20 készül el 2018 év végéig, és csak 6 lett kész. Az is komoly kérdés, hogy ez milyen kapacitásokat vett el egyéb tevékenységektől.

Mindezért elrendeltem a MÁV-Start járműgazdálkodásának felülvizsgálatát, ami összefügg az IC+-szal is.

Ezt a BME végzi, és a gyártási folyamatok auditját, amelyre egy multinacionális cégeknél szerzett tapasztalattal rendelkező, német járműgyártási szakértőt kértem fel.

Az azt jelenti, hogy a vizsgálatnak lehet olyan eredménye, hogy a gyártás így észszerűtlen áldozatokat követel...

H R.: Lehet, hogy be kell vonnunk a piacot is. Nekünk kellenek az új kocsik, de lehet, hogy azokat nem a MÁV-Startnak mint személyszállítási közszolgáltatónak kell legyártania.

Nagy adósság a budapestiekkel szemben Kőbánya-Kispest, Kőbánya alsó és Zugló állomások felújítása – ezek mikorra várhatóak?

H R.: Zuglón és Kőbánya alsón is előkészítettünk egy állomásfelújítási tervet – nem nagyberuházásról, de pár százmilliós rekonstrukcióról beszélünk –, ezzel is XXI. századi környezetet tudunk biztosítani mindkét helyen.

Mindig szeretik az újságírók a dátumokat: mikorra lesznek ezek készen?

H R.: Reményeim szerint Zuglón és Kőbánya alsón tavasszal elindulnak a munkálatok, és őszre két megújult megállóhelyről és állomásról beszélhetünk.

És Kőbánya-Kispest?

H R.: Ott uniós forrásból indult meg a projekt tervezése és előkészítése. Kőbánya-Kispesten a felüljáróhoz is hozzá kellene nyúlni, ez egy többmilliárdos beruházás, amire a MÁV-nak nincsen saját forrása.

Mikorra valósulhat meg tehát a felújítás?

H R.: Felelőtlenül nem akarok évszámokat mondani, de ötéves távlatról beszélhetünk.

Nem is kell messzire menni, ott van a másik nagy adósság: a reptéri gyorsvasút hiánya, az a projekt hogy áll?

H R.: A projekt tervezésére és előkészítésére kaptunk uniós forrást, ezzel kész is vagyunk.

De magára a kivitelezésre még nincsen fedezet?

H R.: Arra nincs, de nagy valószínűséggel támogatná azt is az EU.

De a projektben már nem a vasúti megvalósíthatóság a fő kérdés, hanem az, hogy privatizálva lett a reptér, és az a koncessziós szerződés milyen beavatkozást enged a területen.

Vagyis a reptér mondhatja azt, hogy nem járulnak hozzá a vasúthoz?

H R.: Mondhatja. A repteret üzemeltető cég használatába adták azt a területet 75 évre.

És ha minden jól megy, mikorra működhet a reptéri vasút?

H R.: Pontos időpontot itt sem tudok mondani, ám minimum 4-5 éves átfutása van.

Ön és Fürjes Balázs kormánybiztos is felvetette a Déli és Nyugati pályaudvar közé épített vasúti alagút ötletét.

H R.: Valóban nagyon jó lenne, ha a két fejpályaudvar átmenő pályaudvarrá válhatna: közvetlen vonatokat indíthatnánk például Győrből Nyíregyházára. De az egész nem értelmezhető a Budapesten belüli elhanyagolt vonalhálózat fejlesztése nélkül. Hiába lesz ott alagút, ha utána kijön a vonat, és 40-nel tud csak továbbmenni. Ezt az egész problémát együtt kell kezelni.

És lesz minderre anyagi fedezet?

H R.: A következő, 2021-gyel kezdődő uniós ciklusban a vasút lesz közlekedési területen a fő pénzügyi kedvezményezett.

Az országon belül pedig Budapest?

H R.: Az előző uniós ciklusban a vasúti fejlesztések Budapestet elkerülték, muszáj, hogy most ne így legyen. A HÉV-fejlesztés már biztos.

Ez pontosan mit takar?

H R.: Teljes járműcserét, a csepeli és ráckevei vonalat alagútban bevezetjük a Kálvin térig. A szentendrei HÉV pályáját is teljesen felújítjuk. A gödöllői HÉV-et a főváros készíti elő, a műszaki tartalmáról még nincs pontos döntés, vita van még róla, hogy össze kell-e kötni a 2-es metróval.

És a HÉV-ekre honnan lesz forrás?

H R.: A kormány biztosított pénzt a tervezésre, és a következő uniós fejlesztési ciklusban biztosan ott lesznek a Magyarország által finanszírozásra javasolt projektek között.

Tud még említeni olyan projektet, amellyel biztosan pályázik a MÁV uniós forrásra?

H R.: A 80-as vonal felújítása Hatvantól Miskolcig, a lajosmizsei elővárosi vasútvonal villamosítása – ezekre hatalmas igény lenne.

A teljes interjút ide kattintva olvashatja el.

Fotó: hvg.hu

 

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: szerkesztoseg@boldoguljzugloban.hu

Követed már a Boldogulj Zuglóban oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljzugloban.blog.hu/api/trackback/id/tr8914535544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása