Sajnos egyre több az olyan család, amelyben az egyik szülő kénytelen magára vállalni a gyermekekről való gondoskodás teljes terhét. Ma már 350 ezer egyszülős családról beszélünk, több mint félmillió gyermekről.
Körükben az átlag kétszerese a szegénység, és 62 százalékuk él szegénységben vagy társadalmi kirekesztettségben a KSH 2015. évi adatai szerint. Jelenleg az ilyen családok helyzete a legrosszabb az összes családtípuson belül. Mégis, a szintén magas szegénységi kockázatú háromgyerekes családokkal szemben a kormány nem igazán törődik a szegénységben élő egyszülős családokkal.
A családi pótlék ma alig differenciál, holott az egyszülős családokban egy keresettel kevesebből kell eltartani a gyereket. Mégis, csak 1500 forinttal magasabb családi pótlék jár nekik, ráadásul jövőre lesz 10 éve, hogy ugyanakkora összegben.
A korábbi kedvezményeket eltörölték, már nem jár nekik alanyi jogon a kedvezményes iskolai étkezés, és a tankönyv támogatás sem. Idén januártól kötelező az előnyben részesítés a bölcsődei felvételnél, de minden más velük kapcsolatos javaslatot lesöpört a kormány az asztalról, arra hivatkozva, hogy a plusz támogatástól megnőne papíron a válások száma.
Nagyon furcsa gondolkodásmód ez! A kevés számú ügyeskedőre hivatkozva elutasítani közel félmillió gyermek számára a segítséget! Abból kell kiindulni, hogy az egyszülős családoknak segítségre van szükségük, hogy megálljon az elszegényedésük.
Hamarosan a parlament elé kerül az az ellenzéki javaslat az LMP-től, mely szerint a családi pótlék összegét 13 700 forintról 20 ezer forintra emeljék, ami 6300 forintos emelkedést jelentene. De családi pótlék alapösszegét is megemelnék további 30 százalékkal.
A nagycsaládosokat megillető kedvezményeket kiterjeszti a javaslat az egyszülős családokra. Ők is alanyi jogon részesüljenek iskolai kedvezményes étkezésben és ingyenes tankönyv ellátásban a felső évfolyamokon.
A tartásdíjjal kapcsolatos anomáliákat is kezelni kell! Mind a tartásdíj megállapítása, mind a behajtása, mind az állam általi megelőlegezése terén változtatásokra van szükség:
Ahhoz, hogy a bíróság a valós jövedelem alapján állapíthassa meg a tartásdíjat, lehetővé kell tenni, hogy a vitatott anyagi helyzetet a NAV vagyonosodási vizsgálattal ellenőrizze. Ez elősegítené az eltitkolt jövedelem, vagyon feltárását és a tartásdíj tényleges anyagi helyzet alapján történő megállapítását.
A tartásdíj behajtását is hatékonyabbá kell tenni: rövidíteni kell a bírósági behajtás határidejét, két hónapra, sikertelen behajtás esetén pedig a gyámhatóság kötelező tájékoztatását előírni annak érdekében, hogy megindulhasson a tartásdíj állam általi megelőlegezése. Ezt követően indulna meg az elmaradt tartásdíj adók módjára való behajtása a NAV részéről.
A megelőlegezett tartásdíj maximális összegét fel kell emelni az öregségi nyugdíjminimum feléről (14 250 Ft), és a gyermek életkorától, szükségleteitől, helyzetétől függően és a bíróság által meghatározott tartásdíj figyelembe vételével megállapítani. A megelőlegezett tartásdíj folyósításának jelenleg max. 6 éves határát el kell törölni, és a gyermek tankötelezettségi korhatáráig biztosítani.
A munka és gyermeknevelés összeegyeztetése érdekében biztosítani kell a rugalmas munkavégzés választhatóságát (ezt nemcsak az egyedülálló szülők, hanem a kisgyermekes szülők számára általában), növelni kell a bölcsődei férőhelyek számát és rugalmas nyitva tartást biztosítani. A bébiszitter szolgálathoz, aminek a szolgáltatásait rugalmasan lehetne igénybe venni, a munkáltató vagy munkanélküliség/munkakeresés esetén az állam is támogatást nyújthatna.
A lakhatást illetően az önkormányzati szociális bérlakások kiutalásánál előnyben részesítenénk az egyszülős családokat.
Ha már a javaslat csomagból néhányat támogat a többség, akkor valós segítséget nyújtanak az egyszülős családoknak.
címlapfotó: nlcafe.hu
írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: szerkesztoseg@boldoguljzugloban.hu
Követed már a Boldogulj Zuglóban oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!