A következő hónapokban több érdemi döntés születhet a ferihegyi vasút fejlesztése kapcsán, amelynek keretében a 2-es repülőtéri terminálon vasútállomás épül.
A kormány még az idén dönthet a ferihegyi vasúti beruházás finanszírozásáról és ütemezéséről.
A következő hónapokban derül ki, hogy milyen pénzekből fedezik a beruházás több tízmilliárd forintosra becsült költségét. Mivel az uniós keretben már kevés a tartalék, vélhetően hazai forrásra lesz szükség.
Évtizedes gondolat a repülőtér és a főváros közötti közvetlen vasúti összeköttetés megteremtése. Ez idő alatt többféle elképzelés látott napvilágot. Volt, amikor magántőkéből építették volna meg új nyomvonalon, egy másik elképzelés szerint az M3-as metrót hosszabbították volna meg.
Ezekből azonban – részben a légiipart is érintő hitelválság miatt – nem lett semmi. Fordulatot az hozott, hogy a kormány tavaly decemberben határozatban rendelte el a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen, kötött pályás elérhetőségének előkészítését.
A döntés értelmében Kőbánya-Kispest és Monor állomások között 27 kilométeren új, az országos hálózatba illeszkedő kétvágányú, villamosított vasúti pálya, a 2-es terminálon pedig átmenő vasútállomás épül.
Ez a terv találkozott a szakma elvárásaival is. A fejlesztés nemcsak a főváros irányából, hanem a dél- és kelet-magyarországi nagyvárosokból is lehetővé teszi majd a légikikötő gyors és kényelmes megközelítését. Ennek köszönhetően tehát például a Debrecen vagy Szeged felől érkezőknek nem kell majd beutazniuk a Nyugati pályaudvarra, hogy onnan visszafordulva jussanak ki a reptérre.
A BKK közben néhány hónapja elindította a budapesti belváros és a reptér közötti közvetlen autóbuszjáratát, amely már kezdettől fogva igen népszerű. A járattal naponta több mint kétezren utaznak, vagyis járatonként 30-an. A reptér utasforgalmának folyamatos növekedése azonban megkívánja a kötött pályás közlekedési kapcsolatot is.
Tavaly 11,4 millió fő vette igénybe a budapesti repülőteret, az idén várhatóan ennél is többen fordulnak meg ott. A folyamatban lévő, jövő nyárra befejeződő bővítéseknek köszönhetőn ugyanis a reptér évi 11,5-12 milliós utaskapacitása évi 15 milliósra nő. A Budapest Airportnál azzal számolnak, hogy 2019-ben el kell kezdeni egy újabb terminál (a C vagy 3. terminál) építésének előkészítését.
címlapfotó: mapio.net
írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: szerkesztoseg@boldoguljzugloban.hu
Követed már a Boldogulj Zuglóban oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!