Százharminc évvel ezelőtt, Európában elsőként indult el villamosjárat Budapesten. A Nyugati pályaudvar és a Király utca közötti egy kilométer hosszú villamosvonal 130 évvel ezelőtt, 1887. november 28-án készült el, létrejöttét Balázs Mór terve tette lehetővé. A fiatalember, aki Londonban végzett közlekedési tanulmányokat, a nagykörúti próbavillamost két hónap alatt készíttette el.
Itt indították el, november 28-án Európában elsőként a villamosjáratot Budapesten a Nyugati pályaudvar és az Oktogon között. 1896-ban pedig elindult a kontinentális Európa első földalatti vasútja.
A Siemens a Körúti Villamos Vasúti Vállalat Siemens & Halske, Lindheim & Cie és Balázs Mór nevű cég 1887. november 22-i bejegyzésével jelent meg hivatalosan is hazánkban, és röviddel később, ugyanazon év november 28-án átadta a főváros első, a Nyugati pályaudvart az Oktogonnal összekötő villamosvonalát.
1896-ban a cég építette meg a kontinentális Európa első földalatti vasútját Budapesten.
Ezt követően megkezdődött a villamoshálózat kiépítése, több különböző társasággal, az addig közlekedő lóvasút pedig háttérbe szorult: az utolsó lóvasúti vonalszakaszt 1898-ban villamosították, ettől kezdve lóvasút már csak a Margit-szigeten járt, egészen 1928-ig.
A második világháborúban a villamoshálózat jelentős károkat szenvedett, majd Budapest ostroma miatt 1944. december 25-étől 1945. február 6-ig a villamosközlekedés szünetelt.
- január 1-jén létrejött a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). A villamoshálózat szerepe a metróhálózat építése során jelentősen csökkent: az M2-es metróvonal második szakaszának megnyitása után (1972) az Erzsébet hídon megszűnt a villamosközlekedés, ugyanerre a sorsra jutott a Rákóczi úti vonalszakasz is. Ezután a következő nagy változást az M3-as metróvonal építése jelentette.
címlap: Fortepan
írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: szerkesztoseg@boldoguljzugloban.hu
Követed már a Boldogulj Zuglóban oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!