Megvannak a 2016-os szövegértési felmérés eredményei: javítottak a magyar diákok. Az elmúlt tizenöt év legjobb eredményét érték el a negyedikes magyar diákok az egyik legfontosabb nemzetközi szövegértési felmérésen, a ún. PIRLS-en.
554 pont - ennyi a magyar negyedikesek pontátlaga a 2016-os PIRLS-vizsgálaton, ez pedig sokkal jobb eredmény, mint a 2001-es. Az ötven ország közül Magyarország a 13. helyet szerezte meg.
Mi az a PIRLS-vizsgálat?
A PIRLS-vizsgálat, vagyis a Progress in International Reading Literacy Study 9-10 éves diákok szövegértési képességét méri fel. A vizsgálatot 2001 óta, ötévente bonyolítják el, 2016-ban ötven ország összesen 319 ezer tanulója töltötte ki a tesztet. A vizsgálat része az otthoni olvasási szokások, az olvasás iránti attitűd és az iskolai olvasástanítási gyakorlat feltérképezése is.
A 2016-os PIRLS-vizsgálaton az orosz és a szingapúri diákok érték el a legmagasabb pontszámot, de a hongkongi, az írországi, a finn és a lengyel negyedikesek is kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.
Érdekes eredmények
A negyedikes lányok szövegértési készsége egyértelműen jobb, mint a velük egyidős fiúké: ötven vizsgált országból negyvennyolcban jóval magasabb pontszámot értek el a lányok, mint a fiúk, mindössze két országban nincs releváns különbség a két nem között.
Az is kiderült, hogy a szövegértésben jól teljesítő diákoknak az online szövegek olvasása sem okoz gondot, az ePIRLS-felmérés alapján a negyedikesek képesek a megfelelő weboldalakra navigálni, hatékonyan kerestek ki információkat az online forrásokból.
A felmérés ugyanakkor rámutatott néhány szignifikáns különbségre a diákok között, amelyből hármat ragadunk ki.
- Akinek vannak otthon könyvei?
A 2016-os PIRLS eredményei alapján igenis számít, vannak-e a diákok otthonában könyvek, digitális eszközök, élvezik-e a szülők az olvasást.
- Nem mindegy, ki mikor kezd olvasni
Az eredmények alapján úgy tűnik, egyáltalán nem mindegy, ki mikor ismerkedik meg a betűkkel. A felmérés kimutatta: azok a diákok, akik már az általános iskola elkezdése előtt is részt vettek olyan foglalkozásokon, amely a betűkkel, szövegekkel, könyvekkel ismertette meg őket (természetesen játékos formában), jobban teljesítettek, mint a többi tanuló.
- És az sem, hogy szeret-e olvasni
Az olvasás szeretete és a szövegértési készség összekapcsolódik, azok a diákok, akik szeretnek olvasni, a vizsgálaton is jobb eredményeket értek el. Úgyhogy a kötelező olvasmányok mellett érdemes megismertetni a gyerekeket az izgalmas ifjúsági regényekkel, amelyek olvasása közben ráébrednek arra, hogy olvasni élvezet.
(eduline)
címlap: tantaki.hu
írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: szerkesztoseg@boldoguljzugloban.hu
Követed már a Boldogulj Zuglóban oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!